Kategorier
Artikler

Ja, jeres brugere vil gerne hjælpe jer

…men I skal huske at tænke over, hvad de får ud af det.

Foto: Pexels

Når jeg taler med virksomheder eller organisationer (eller enkeltpersoner med en god idé), der skal i gang med at tale med og involvere deres brugere, er der et spørgsmål, der næsten altid går igen:

“Gider folk bruge tid på at hjælpe os?”

Kort svar: Ja.

Længere svar: Ja, det gør de, hvis du/I sørger for, at der også er noget i det for dem.

Da vi kørte de to første workshop-dage på ‘Business Maker’ (der er Danmarks Medie- og Journalisthøjskoles entreprenørforløb), stillede nogle af deltagerne det samme spørgsmål.

Og alle os, der var med til at køre workshoppen – og som har god erfaring med netop dette – svarede i kor: Ja, det vil de.

Gave eller “fryns”

Nogle giver test- eller interviewpersoner et gavekort eller gaver som tak; det er en måde at gøre det på.

Jeg er mere til at give dem noget, der ligger i naturlig tråd med det, vi snakker om. Eksempelvis har jeg tilbudt tidlig adgang til et relanceret produkt samt medvirken i en lukket beta-test. Altså en slags “frynsegode”.

Det er lettere at få til at lykkes, hvis man bygger et produkt eller en tjeneste, folk bruger i deres arbejde eller andre steder, hvor de indgår i sammenhænge og gerne vil blive bedre og shine.

“Help me help you,” som Tom Cruise siger i ‘Jerry Maguire’.

Derfor kan det også sagtens bruges, selvom man ikke bygger et værktøj, der hjælper professionelle med at gøre deres arbejde dobbelt så godt på den halve tid. (Hvis du sidder og er ved at bygge sådan et værktøj, vil jeg i øvrigt gerne høre fra dig…)

Hvis det eksempelvis er en ny måde at følge med i fodboldkampe, mens man er til fest eller lignende, eller en ny måde, hvor man hurtigt kan hente relevant viden, så er det formentlig også noget, folk gerne vil hjælpe med at teste.

Et ‘tak for hjælpen’ kan også være noget så lige ud ad landevejen, som en rabat på produktet, abonnementet eller tjenesten. Men tænk over, at en tidlig adgang til noget endnu ikke lanceret koster jer mindre og er mere eksklusivt for den, der har hjulpet jer.

Vi vil valideres

Og så skal vi ikke glemme, at vi som mennesker godt kan lide at blive hørt. Der ligger noget social validering i det, når vi får lov til at komme med inputs (fordi det fortæller os, at vi bliver taget alvorligt) – og det går endnu mere op, når vi så kan se vores feedback og inputs blive taget i brug.

Som eksempel kan vi jo tage dette eksempel på LinkedIn med en bruger af den danske lyd-app ‘Listen to News’, der svarer, fordi vedkommende har modtaget noget så basalt som et “tak for dit forslag”:

“Jeg er glad for at hjælpe og være med til at sætte præg på jeres produkt. I er meget åbne for forslag fra jeres brugere. Det er en fornøjelse at opleve.”

Ordvalget er måske lidt anderledes, men på en god dag kunne jeg godt have fundet på at skrive noget lignende, hvis jeg som bruger blev inddraget i udviklingen af noget, jeg bruger meget og/eller er glad for.

Så tænk over det, når du skal bruge folk til interviews om eller test af jeres produkt: Hvad får de ud af det?

Derudover skal I også tænke over, at folks største forhindring som regel er at sætte tiden af. Så tag højde for det og gør det så let som muligt for dem at medvirke.


Vil du have flere tips? Tilmeld dig nyhedsbrevet – så sender jeg en mail, når der er nyt at læse. Ikke før, og højst én gang om ugen.

Af Lars K Jensen

Lars har arbejdet med digital udvikling og produktudvikling i mediebranchen i mere end 10 år. I dag rådgiver han medier og organisationer i at forstå deres brugere og skabe værdi.