Kategorier
Værktøj

Hvad er Value Proposition Canvas?

Business Model Canvas’ lillebror/-søster er en oveskuelig model, der fokuserer benhårdt på at forstå sine brugere, så man kan skabe mest mulig værdi.

Dette er – som navnet afslører – en model, der fokuserer på værditilbud. Altså er fokus på brugerne/kunderne og ens værditilbud – og den værdi, man skaber for dem.

Value Proposition Canvas er en lillebror/-søster til Business Model Canvas, der omhandler hele forretningen eller forretningsmodellen. Det er felterne Value Propositions og Customer Segments, der er fremhævet og hver især inddelt i tre felter.

Det betyder, at Value Proposition Canvas består af seks felter eller elementer.

På bruger-/kundesiden:

Og på værditilbudsiden:

  • Pain Relievers
  • Gain Enhancers (eller Creators)
  • Products and Services.

Jeg gennemgår modellen i denne artikel, som er en anbefaling af bogen bag Value Proposition Canvas.

Læs mere:

Af Lars K Jensen

Lars har arbejdet med digital udvikling og produktudvikling i mediebranchen i mere end 10 år. I dag rådgiver han medier og organisationer i at forstå deres brugere og skabe værdi.